Cíl, kam chci dojít

Máte jasno, čeho chcete konkrétně ve svém životě dosáhnout? Nebo stále ještě tápete. Možná víte, že chcete žít spokojeným životem, ale jak má konkrétně spokojený život vypadat. Každý z nás má totiž o takovém životě odlišnou představu. Je nutné si jej konkretizovat. Když se vydáte někam na výlet a nebudete vědět kam, těžko dorazíte do očekávaného cíle. Někam dojdete, ale nebude to přímo tam, kam byste chtěla. 

Jak by měl správně formulovaný cíl vypadat?

  • Konkrétní a pozitivně formulovaný
    Jak chcete, aby vypadal očekávaný koncový stav? Definujte si jej přesně. Toužíte po nové práci? Napište si, jakou práci konkrétně chcete najít. A vynechejte zápory. Pokud chcete například zhubnout, vyvarujte se definice nechci už více tloustnout. Místo toho použijte Chci zhubnout x kg za x týdnů.
  • Časově ohraničený
    Do kdy chcete přesně svého cíle dosáhnout? Napište si konkrétní datum. Bude vás motivovat.
  • Reálný stav
    Když si stanovíte konkrétní cíl, mějte na paměti, abyste ho za tu dobu reálně zvládla. Pokud si stanovíte, že chcete zhubnout 20 kg za 3 týdny, je to téměř nereálné, abyste si zdravotně neublížila. Stanovte si proto reálný čas, za který zvládnete do cíle dojít
  • Shrnutí do jedné věty
    Může vypadat například takto: Do x (datum) jsem o 10 kg lehčí. Pište v přítomném čase. Mozek tak bude Váš cíl vnímat tak, že se už teď děje.

Příklady cílů:

  • Do 10.10.2018 mám hotový stavební projekt pro firmu XY a odevzdaný novým majitelům.
  • Do 1.10. 2018 vážím 65 kg a mám 2x lepší kondici než nyní.
  • Do 31.12.2018 mám hotové státní zkoušky z angličtiny (v případě, že studujete).
  • Úspěšně a s lehkostí skládám státní zkoušky dne 20.4. 2018 a jsem 10.5. 2018 promována na bakaláře.
  • Každý měsíc vydělávám 50 000 Kč čistého ze svého zaměstnání.
  • Do 30.10.2018 jsem šťastně zadaná se svým novým partnerem. 

Proč chcete dosáhnout zrovna tohoto cíle?

Dejte si prostor pro sebe a napište si svá proč. Jak budete mít dopsáno, zapište si své vnitřní pocity s touto změnou. Když si své myšlenky hodíte na papír, nebo do pracovního listu, který najdete dole, budete v nich mít lepší přehled. Pište, co vás napadne jako první a hlavně upřímně. Své poznámky nemusíte dávat nikomu číst, proto se neomezujte, co můžete či nemůžete napsat. 

Budete tak lépe vidět, jestli vaši touhu pohání strach, nebo pozitivní motivace. A toto velmi ovlivní Vaši motivaci.  Když budete chtít něčeho dosáhnout jen proto, že to mají ostatní, pak při první překážce coufnete zpátky. 

Když zůstaneme u hubnutí, pokud chcete zhubnout jen proto, že Vaše kamarádka zhubla, pak dlouho nevydržíte. Nebo máte ve skříni džíny 10 let staré, do kterých se potřebujete nutně vlézt, pak místo motivace pocítíte strach. Ten vám bude házet klacky pod nohy a brzdit Vaše snažení. Když chcete ale zhubnout x kg kvůli sobě, např. abyste si zlepšila svoji kondici a zdravotní vztah, bude Vás to motivovat více. 

Co ve svém životě opravdu chcete?

Odpovězte si upřímně. Odpovědi nemusíte dávat nikomu číst. Odhoďte předsudky, že byste měla odpovědět tohle nebo támhle to. Zaznamenejte si, co opravdu cítíte ve svém nitru. Často si dáváte cíle jen proto, že to od Vás očekávají druzí. Ale život, který žijete, je pouze Váš. Nikdo ho za Vás žít nebude.

Proto se na to zaměřte i ve svých cílích. Ujasněte si své priority. Každá z nás má priority úplně jinde. Často se tak stává, že se setkáte s nepochopením svých nejbližších. Možná to s Vámi myslí dobře, svým úhlem pohledu. Pokud je to v souladu s Vašimi prioritami, inspirujte se. Pokud ne, jednejte podle sebe.

Když nastane doba, kdy budete muset opustit tento svět, tak si budete moci s klidným svědomím říct: "Žila jsem život přesně tak, jak jsem si ho přála prožít."